Kundeverdi av bærekraft i 2015

For å sikre god, langsiktig verdiskaping er det nødvendig at vi utvikler våre tjenester på en måte som er gunstig for miljø og samfunn. Når vi – og kundene – oppnår økonomisk, miljømessig og samfunnsmessig gevinst, bidrar vi til reell bærekraft.
Her har vi sammenstilt våre tiltak per 2015:
Trygghet i finansielle transaksjoner
- Bestilling av tjenester på web og via app – sikrer effektiv, nøyaktig og gyldig ordreregistrering
- Sporbarhet og kontroll på vektregistreringer – krav om at samtlige kjøretøy veies ut og inn av anlegg
- Elektroniske kjøreoppdrag og vektregistreringer – sikrer at nøyaktige vekter registreres på riktig kunde
- Vekter integrert med ERP-system – innebærer vesentlig reduksjon av risiko for feilregistrering av vekter
- Løpende kontroll av vektregistreringer i ERP-system
- Streng tilgangskontroll for endring av masterdata
- Automatisk genererte fakturaer og avregninger
- Antikorrupsjonskurs, inkludert dilemmatrening for ledere og salgspersonell
- Kurs i etterlevelse av konkurranseregelverk, inkludert dilemmatrening for ledere og salgspersonell
- Årlig kartlegging av eventuelle interessekonflikter hos ledere, selgere og øvrig nøkkelpersonell
- Prekvalifisering av underleverandører ved kontraktsinngåelse
- Revisjoner av underleverandører i avtaleperioden
- Forbud mot kontantkjøp av metaller som beskyttelse mot heleri
- Varslingskanal for både interne og eksterne personer og virksomheter
- Interne revisjoner av finansielle transaksjoner
- Fullmaktsmatriser for konsern og datterselskap
Sikker og helsemessig forsvarlig drift for kundens og egne ansatte
- Alle våre største selskaper er sertifiserte etter OHSAS 18001 (sikkerhet, helse og arbeidsmiljø)
- System for risikostyring og rapportering av hendelser og nestenulykker for å redusere risiko for ulykker og svekket helse blant ansatte
- Sikker Jobb Analyse (SJA) skal gjennomføres ved arbeidsoperasjoner som ikke er rutine og ikke er dekket av en risikovurdering
- Årlige medarbeiderundersøkelser for å måle blant annet arbeidsmiljø, ledelse og organisasjonskultur
- Årlige medarbeiderutviklingssamtaler mellom leder og ansatt
- Årlige HMS-dager og verneombudsamlinger
- Kvartalsvise vernerunder
- HMS-rapportering til styre og konsernledelse
- Obligatorisk lederopplæring inkluderer HMS-kurs (40-timers kurs og lederkurs), kurs i arbeidsrett og kurs i avfallsregelverket
- Obligatorisk HMS-opplæring av verneombud og AMU-medlemmer (40-timers kurs)
- Kompetanseheving gjennom NG-skolen – bredt program innen faglig utvikling og funksjonell kunnskap
- Språkopplæring for fremmedspråklige ansatte – sikrer opplæring og forståelse for risiko
- Utvikling av ledere – kurs i praktisk ledelse for mellomledere
- Satsing på fagbrev for operative ansatte og opplæring i farlig avfall
- Tre ansattevalgte styremedlemmer fra 2016
- Ansatte har reell medbestemmelse gjennom konsernutvalg, AMU og øvrige møter med ledelsen
- Bedriftshelsetjeneste og vaksinasjonsprogram
- Personalforsikring som dekker utover lovens krav (dekning på gruppeliv og ulykke fritid)
Kultur for ansvarlig forretningspraksis og samfunnsansvar
- Alle ansatte signerer konsernets «Kjøreregler» (etiske regler)
- Medlem av Transparency International Norge
- Følger Global Compact-prinsippene
- Omfattet av tariffavtaler etablert gjennom NHO/Norsk Industri og MEF
- Transportleverandører har forpliktet seg til å betale minimum gjeldende minstelønn til ansatte sjåfører
- Samsvarsvurdering av avtaler med kunder og leverandører
- Tredjeparts verifisering av compliance-program
- Nulltoleranse for tyveri, korrupsjon eller illojalitet hos ansatte og underleverandører
- Obligatorisk opplæring i konkurranserettslig adferd for ledere og ansatte med kontakt med våre samarbeidspartnere/konkurrenter oppstrøms eller nedstrøms
- Utarbeider egen bærekraftrapport etter GRI (Global Reporting Initiative) for 2015
- Deltar som 1 av 12 utvalgte bedrifter i @OECDOECD Norge: Human Rights Due Diligence 2016
Sikker håndtering av verdier og informasjon
- Styringssystemer for kontroll av endringer og tilganger (Change management/Access management)
- Kameraovervåking og øvrige kontrolltiltak på våre anlegg er meldt til Datatilsynet
- Lagring i sky (clouds/hosted) utenfor EU benyttes ikke. Leverandører overvåkes jevnlig.
- Sikker makulering – vandelsattest hos ansatte og etterlevelse av regelverk for behandling av personopplysninger
Utvikling av nye løsninger for økt materialgjenvinning og effektiv ressursutnyttelse
- Bransjeledende på kunnskap om sirkulærøkonomi og best practice-eksempler
- Innsikt i, og påvirkning på, politiske rammebetingelser i Norge, Norden og EU
- Utvikler løsninger for avfallsminimering og kostnadseffektive tjenester i samarbeid med kundene
- Forretningsutvikling av nye verdikjeder, produksjonslinjer og mer optimale varestrømmer i tett samarbeid med kunde/avfallsbesitter
- Tilgang til, og deltagelse i, utvikling av nye løsninger for materialgjenvinning og bedre ressurseffektivitet – behandlingsmåter som tilrettelegger for høyere verdi av avfallsbaserte råvarer
- Tilbyr skreddersydde kurs og rådgivning for kunder og øvrige interessenter
- God innsikt i, og bred erfaring med, å utnytte offentlige støttemidler i forbindelse med optimaliserings- og utviklingsprosjekter – ofte i samarbeid med kunden (for eksempel Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Enova)
- Samarbeider med ledende norske universitets- og forskningsmiljøer i utviklingen av en mer ressurseffektiv avfallshåndtering
Miljømessig forsvarlig drift
- Alle våre største selskaper er sertifiserte etter ISO 14001 (miljø)
- Nødvendige tillatelser fra kommunale, fylkeskommunale og nasjonale myndigheter
- Rapporter og miljøregnskap tilgjengelig for kunder gjennom rapporteringsløsningen Grønt Ansvar
- Innfører fornybart drivstoff – har signert ZERO-opprop for utfasing av fossilfri transportsektor
- Dokumentert sluttbehandling av avfall nedstrøms
- Formaliserte og regelmessige risikovurderinger, inkludert rutiner for oppdatering ved hendelser og endringer i drift
- Faggruppe for farlig avfall
- Beredskapsøvelser for utslipp og brann for å redusere risiko for utslipp
- Tilbyr elektronisk deklarering på vegne av kundene
- Revisjon av sluttkunder innen metall og papir i Asia
Riktig kvalitet og systematiske rutiner for å sikre kontinuerlig forbedring
- Alle våre største selskaper er sertifiserte etter ISO 9001 (kvalitet)
- Helhetlig styringssystem (TQM) etter «Plan, Do, Check, Act»-modellen
- Aktiv bruk av kvalitetsstyringsverktøyet NG-Pro (TQM) for hendelses-/avviksregistrering, risikovurderinger og styrende dokumenter
- Samsvarsvurdering av lover, forskrifter, tillatelser og andre eksterne og interne krav virksomheten er underlagt
- Lean-metodikk benyttes på flere anlegg
- Mottakskontroll og dokumentasjon av avfallskvalitet inn til anleggene
- Målrettede interne revisjoner basert på risikovurdering
- Revisjoner av underleverandører, kunder og samarbeidspartnere
- Dokumentasjon av sorteringsgrad
- Årlig kundetilfredshetsundersøkelse
- Kontraktsfestede krav til leverandører om blant annet overholdelse av myndighetskrav
Nedstrømsløsninger i tråd med internasjonale standarder
- Etterlever EUs regelverk ved eksport av avfall
- Utsteder årlig erklæring om at konsernet tar avstand fra moderne slaveri og menneskehandel, og har etablert tiltak mot dette etter «UK Anti Slavery Act»
- Ingen avvik ved uanmeldt inspeksjon av vårt nedstrømsselskap NG Downstream fra Miljødirektoratet i oktober 2015
- Prekvalifisering av samarbeidspartnere og leverandører
- Revisjoner av nedstrømsparter i Asia
- Kontinuerlig overvåking av regelverk i alle land hvor avfall transporteres og/eller behandles